آموزش تصویری نصب و راه اندازی voip سرور الستیکس در 17 گام - Elastix
نوشته شده توسط : ساحل

دیدگاه (131)
برای نصب و تاسیس سیستم voip الستیکس باید ببینیم چه چیزهایی نیاز داریم. پیش از آغاز آموزش نصب و تاسیس voip سرور الستیکس به تجیزات باره نیاز می پردازیم. تاسیس voip متناسب با بودجه و بیچارگی ما می تواند خرده مختلفی داشته باشد. به همین جهت ما بر بنیاد یک فرض از بیچارگی ها و در عقیده گرفتن یک کیفیت مناسب این بحث را به پیش می بریم طبیعتا با کوشش در تفریق خرج ها و چشم پوشی از افت کیفیت می طاقت تغییراتی را متوجه کل پروژه ارائه کرد یا تغییر بیچارگی های یک کارفرما می تواند بر سولوشن پیشنهادی و سرانجام سیستم پیاده سازی شده کارایی گزار باشد.

برای آغاز فرض می کنیم ما یک دفتر کار با 10 خط شهری و 20 درونی ip داریم. و دربایستن ما از سیستم تلفنی پخش خطوط و سرویس فکس می باشد و اسراری به رکورد مکالمات به چهره کامل وجود ندارد و به طور میانه تماس همزمان ما با توجه به گونه فرایند های ارتباطی کمپانی حدود 5 تماس در دقیقه می باشد. حال با این مفروضات به سراغ تهیه تجهیزات باره نیاز می رویم.


تجهیزات

برای راه اندازی سیستمvoip با شرایط مطرح شده به تجهیزات پایین احتیاج داریم:

1. یک pc با پردازنده دو هسته ای 3 گیگاهرتزی و رم 4 گیگ و هارد 500 گیگ (توصیه می کنم در انتخاب پاور green و والده برد giga اولویت شما باشد.

2. یک کارت آنالوگ برای خطوط شهری که کارت A400D سنگوما که حائز اکوکنسلر دشوار افزاری می باشد. گزینه مناسبی خواهد بود و برای آن 5 ماژول 2FXO تهیه می کنیم

3. برای تلفن های ip برند گرند استریم مدل gxp1625 گزینه مناسبی برای تلفن کارمندی و مدل gxp1628 گزینه مناسبی برای تلفن مدیریتی خواهد بود. اگر از سوییچ Poe بهره‌گیری می کنید تعبيه تلفن های ip حمایت کننده از Poe موجب حذف آداپتور ها و مدیریت مرکزی برق می شود.

راه اندازی سیستم

برای گذرگاه اندازی، نخست فایل iso الستیکس را از سایت elastix.com/en/downloads دانلود کنید و پس با نرم افزارهای cdburner فایل دانلود شده را به صورت iso رایت نمایید. به کارگیری cd ایزو به واسطه آماده بودن نرم افزارهای مورد نیاز از وب سرور گرفته الی استریسک و دیتابیس پیشه را برای شما بسیار آسان تر می کند.

1. حال که cd را تو سی دی درایو خویش پیمان دهید و سیستم را با CDROM بوت کنید. پس از لود شدن cd برای آغاز نصب Enter کنید.

نصب و تاسیس voip سرور الستیکس 1

2. حالا وارد نخستین مرحله تنظیمات نصب می شویم و باید زبان مورد نظرمان را برگزیدن کنیم.

انتخاب زبان سرور voip

3. پس از انتخاب زبان انگلیسی در این مرحله گونه زبان را برگزیدن می کنیم.

انتخاب زبان voip سرور الستیکس

4. حال در این مرحله از ما پرسیده میشود که گرایش به مدیریت هارد داریم یا نه؟ پس در صورت رغبت به پارتیشن بندی یا فرمت هارد گزینه "yes" را برگزیدن مبی کنیم.

پارتیشن بندی هارد سرور voip

5. حال می توانیم با انتخاب گزینه نخست یعنی "Remove all" همه هارد را فرمت کرده و در قالب یک دیوارک برای نصب سیستم CentOS و نرم اسباب های وب سرور و دیتابیس و غیره آماده نماییم. بعد از انتخاب گزینه یک "OK" کرده و به مرحله بعد می رویم.

فرمت هارد سرور برای نصب و تاسیس voip سرور الستیکس

6. در این تقسیم از ما پرسیده میشه که آیا از فرمت کل هارد اطمینان داریم داریم که در پاسخ گزینه "YES" را انتخاب می کنیم.

نصب و راه اندازی voip سرور الستیکس 6

7. حال می توانیم مراحل فرمت شدن و پارتیشن بندی را ملاحضه کنیم اما چون نیازی به این کار نیست گزینه "NO " را گزینش می کنیم.

مشاهده مراحل فرمت شدن هارد سرور الستیکس

8. خوب در این مرحله در صورتیکه میل داشته باشیم تنظیمات شبکه ای سرور VOIP را می توانیم سپریدن دهیم. تنظیماتی مانند تنظیمات IP دستی یا اتوماتیک و انتخاب اسم یا ورژن آدرس IP مورد عقیده خویش را روی سرور الستیکس اعمال می نماییم.

تنظیمات شبکه برای تاسیس voip سرور

9. در این تقسیم فعال بودن یا نبودن کارت شبکه در زمان بوت شدن یا بالا آمدن رایانه را می توانیم برگزیدن نماییم. همچنین نوع پروتکل ip که روی ورژن 4 یا ورژن 6 قرار بگیرد را گزینش می کنیم. (می توانیم بوت را پرکار و ip را روی ورژن چهار قرار دهیم)

فعال بودن lan الستیکس در موعد بوت شدن سرور و انتخاب ip

10. در این قسمت نخست برگزیدن می کنیم که ip سرور voip به صورت دستی تنظیم شد یا از DHCP سرور موجود در شبکه به صورت اتوماتیک گرفتن گردد. چنانچه بخواهیم تنیمات ip را خودمان سپریدن دهیم گینه manualy را گزینش کرده و در دسته ip address شماره ip باره عقیده خود را وارد می کنیم. دفت داشته باشید که این ip برای دسترسی وب، cli و رجیستر نمودن درونی ها باره کاربرد پیمان می گیرد، پس حتما آن را ثبت نموده و آدرس آی پی را گزینش نمایید که در شبکه موجود نباشد. سرانجام در تقسیم prefix آدرس شبکه یا همان subnet را وارد می نماییم.

تنظیمات ip و subnet mask سرور voip

11. در صورتی که می خواهیم سرور voip را پشت اینترنت پیمان دهیم، یا به عبارتی تماس اینترنتی برقرار کنیم باید تنظیمات مربوط به گیتوی شبکه درونی را اتمام دهیم یعنی آدرس ip گیتوی را در بخش مربوطه وارد نماییم. اگر قصد پیوست به سایت ها برای دانلود ماژول یا نصب بسته های نرم افزاری را داریم تنظیمات DNS را نیز باید وارد نماییم. آدرس DNS سرویس دهنده اینترنت یا گوگل 8.8.8.8 و 4.2.2.4 را می نا وارد نمود.

تنظیمات گیتوی و dns سرور voip

12. نام سرور voip را در وصورتی که میخواهیم به چهره دستی وارد نماییم، گزینه manually را انتخاب کرده و در دسته روبرو اسم باره عقیده را وارد می نماییم . سرانجام برای رفتن به مرحله پس اقدامات سپریدن شده را تایید می کنیم.

وارد کردن نام سرور voip

13. تنظیمات زمان سرور الستیکس را در این دسته سپریدن میدهیم. از گزینه های موجود آسیا طهران را برای تظیمات time zone انتخاب می کنیم.

تنظیمات تاریخ و موعد سرور الستیکس

15. در این دسته باید پسورد root یعنی پسورد کاربری اصلی و ریشه سرور را وارد کنیم. دقت داشته باشید که این پسورد را در جایی ثبت نمایید. در چهره فراموشی پسورد root باید مراحلی را برای بازگردانی این پسورد پشت سر بگزارید که بهتر است از ایمنی و به خاطر پایدار گذاشتن آن اطمینان کافی را داشته باشید.

وارد کردن پسورد root سرور voip

پس از تایید پسورد مراحل فرمت هارد و نصب سیستم عامل و نرم افزار های وب سرور آپاچی و دیابیس و نرم اسباب استریسک و غیره که در فایل ISO الستیکس موجود هست آغاز می شود. تصاویری مشابه عکس های ذیل مشاهده خواهید کرد لغایت این مراحل نصب به سرانجام برسد. زمانی که طول میکشه لغایت این مراحل نصب سرور voip الستیکس اتمام بشه منوط به سرعت و ظرفیت هارد شما می تواند یک زمانی بین 5 الی 30 دقیقه باشد، بعد لغایت پسین نصب شکیبا باشید.

مراحل نصب voip سرور الستیکس نصب و تاسیس voip

16. در این بخش از ما خواسته میشه که پسورد ورود به mysql را وارد کنیم این پسورد برای ارتباط بین استریسک و ویتایگر و نرم اسباب های دیگه مورد استفاده قرار میگیرد. در تقسیم نخست پسورد باره نظر را وارد کرده و از ما خواسته میشه پسورد وارد شده را مجدد وارد کنیم و پس از انجام این پیشه روی گزینه "ok" برای رفتن به مرحله پس کلیک می کنیم.

وارد کردن پسورد دیتابیس سرور elastix تکرار پسورد دیتابیس سرور voip

17. الان پسورد دسترسی از طریق وب را برای کاربری admin باید وارد کنیم و بعد این پسورد را مجددا تکرار نمایم تا مراحل نصب و راه اندازی سرور VOIP به پایان برسد.

تکرار پسورد دسترسی WEB سرور VOIP تنظیمات پسورد دسترسی وب سرور voip

خب تبریک می گم شما مراحل نصب و تاسیس سرور VOIP الستیکس را با موفقیت پشت راز گذاشتید. شما اکنون صفحه ای مشابه تصویر ذیل را ملاحضه خواهید کرد که با وارد کردن نام کاربری و پسورد می توانید وارد تقسیم مدیریتی و البته command line سرور خود شوید و پس از آن با وارد کردن فرمان asterisk -rvvv وارد بخش مدیریتی نرم اسباب استریسک یعنی محیط cli شوید.

محیط لینوکس سرور voip الستیکس

برای ورود به بخش مدیریتی از طریق وب آدرس ip داده شده به سرور را در مرورگر اینترنتی وارد می کنیم و پس با تماشا تصویر زیر با ورود نام کاربری و پسوردی که برای دسترسی وب وارد کرده بودیم، وارد پیرامون مدیریتی سرور voip می شویم.

صفحه ورود به وب سرور elastix

خب اکنون یک درونی روی سرور الستیکس می سازیم تا نتیجه عملی نصب سرور voip را با یک تماس درونی روی رایانه های خود تجربه کنیم. برای برپایی درونی تب pbx را گزینش می نماییم و با انتخاب گزینه Generic SIP و زدن کلید submit وارد محیط ساخت درونی می شویم.

ساخت درونی روی سرور voip الستیکس

حال در دسته تنظیمات درونی در user extension عدد درونی باره عقیده را وارد می نماییم (مانند: 101) و در دسته display name اسم داخلی را وارد می کنیم (مانند: user) و در بخش secret پسورد مورد نظر برای داخلی را وارد می کنیم (مانند: Aa123456) نهایتا گزینه submit را برای ساخت داخلی وارد می کنیم. حالا برای ریلود شدن دایال پلن گزینه applay configuration را کلیک می کنید.

ساخت داخلی sip روی سرور voip الستیکس

خوب مانند همین شغل را برای داخلی بعدی سپریدن می دهیم تا دو درونی روی سرور voip خویش داشته باشیم. برای برقراری تماس درونی باید این درونی های ساخته شده را روی یک تلفن ip یا اگر در برگزیدن نداریم یک تلفن نرم افزاری رجیستر کنیم. برای سپریدن این پیشه نرم اسباب eyebeamرا دانلود نمایید و مطابق تنظیمات ارائه شده در مطلب فوق داخلی هایی که روی سرور ساخته اید را روی تلفن نرم افزاری eyebeam رجیستر نمایید.

نحوه راه اندازی voip برای استارت آپ ها

در حال آماده می توانید از برقراری یک تماس تلفنی روی شبکه با به کارگیری voip سرور الستیکس لذت ببرید. در صورتیکه علاقه مند به برقراری تماس با خطوط شهری هستید می توانید از تنظیمات مربوطه به تماس با خطوط شهری را در آزاد کردن خط شهری در الستیکس و تنظیمات تماس خروجی الستیکس پیگیری نمایید.

در صورتیکه تمایل دارید تماس از بیرون به عنوان ورودی به سرور voip را با داشتن یک تلفن گویا و پس بستگی با درونی ها، تست کنید می توانید تنظیمات مربوطه را در تنظیمات راه اندازی ivr الستیکس تعقیب نمایید.

هرگونه سخت در نصب الستیکس و تنظیمات مربوط به راه اندازی voip سرور را می توانید از دسته نگارش سوال یا عقیده در زیر همین مطلب با در میان بگذارید لغایت پاسخ سوال خود را در همین صفحه و یا از طریق ایمیل از کارشناسان voip شیمی ارتباط اخذ نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: